De telefoon gaat over, je kijkt op het scherm en het is school.
Diepe zucht.
Daar ga je weer.
Opnieuw in gesprek met de juf of meester over het gedrag van je kind.
Wat zou er nu weer gebeurd zijn?

Niet alle kinderen gedragen zich zoals jij verwacht.
En jij kan alleen maar denken, zo heb ik je toch niet opgevoed?

Deze weken wil ik je uitdagen om op een andere manier naar het gedrag van je kind te kijken.
Want wat speelt er allemaal mee in de keuzes die je maakt bij het opvoeden en gedrag?

 

📌 ONTWIKKELING

Je kind is volop in ontwikkeling. Het groeit en leert nieuwe dingen op zijn of haar eigen tijd. Dat vergeten we weleens bij wat oudere kinderen. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  1. Is mijn kind hier al aan toe of heeft het nog hulp nodig?
  2. Waar is mijn kind in aan het groeien, is er nog ruimte over om dit nu te leren of heeft mijn kind de energie eerst nodig voor andere dingen?
  3. Als ik bedenk dat mijn kind dit wel wil leren, maar nog niet kan, hoe kan ik het beste helpen?

 

📌OMGEVING

Helpt de omgeving van mijn kind mee om goede gedragskeuzes te maken?

  1. Is er bijvoorbeeld veel afleiding in de klas?
  2. Zijn er voldoende rustmomenten op een dag?
  3. Heeft mijn kind alle spullen die het nodig heeft om het werk goed te doen?

 

📌KARAKTER

Elk kind heeft ook een eigen temperament en karakter. Eigenschappen die het kind bij zich draagt en hem of haar bijzonder maken, eigenheid geven.
Een mens kan in mijn ogen, alleen gelukkig worden als het de ruimte krijgt zichzelf te zijn. Een kind wat zich gezien en gehoord voelt in wie het is, zal ook beter kunnen kiezen welk gedrag het laat zien.

  1. Geef een kind ruimte om zijn of haar sterke kanten te gebruiken en te ontwikkelen. Een kind wat veel energie heeft, de hele dag op een stoel zetten, vraagt om problemen. Geef dit kind ook taken waarbij het kan bewegen.
  2. Aansluiten door echt te luisteren naar een kind is heel belangrijk. Je laat zien dat het kind ertoe doet. Jij bent belangrijk voor mij. Een kind wat zich gezien en gehoord voelt, zal ook eerder naar jou luisteren. Je bent in contact.
  3. Leg uit waarom bepaald gedrag belangrijk is. Ook kinderen hebben het nodig te weten waarom iets moet. Zomaar iets opgelegd krijgen voelt heel anders dan een regel met uitleg. Kinderen willen graag meewerken aan logische regels.

 

Al met al is er een heleboel mogelijk om gedrag wat niet werkt te veranderen in gedrag wat wel werkt. Dat vraagt inzet van de volwassenen om een kind heen, om te zien wat een kind nodig heeft. Vaak zitten er behoeften achter gedrag, maar een kind is niet altijd in staat om dit aan je uit te leggen in woorden. Soms is de woordenschat niet groot genoeg of is een kind zich helemaal niet bewust van wat het voelt. Dan komt gevoel tot uiting in gedrag.

 

💜        Ik wil je uitdagen om gedrag te zien als een uiting van gevoel en gedachten waar niet altijd woorden voor zijn. Luister dan ook naar een kind met je oren, met je ogen en met je hart.

💜        Het is mijn missie dat elk kind zich gehoord en gezien voelt. Vooral die kinderen die het moeilijk hebben en gedrag laten zien wat lastig is. Ik geloof niet in lastige kinderen. Ik geloof dat er een boodschap is achter gedrag. Een puzzel die wij mogen leggen om een kind te helpen.

💜         Hoe mooi zou het zijn als elk kind ontdekt wat voor talenten het heeft en hoe het die kan inzetten om een mooi leven te leiden en bij te dragen aan deze wereld. Gewoon jezelf zijn en dit gebruiken. Dat geeft toch geluk en een mooi leven.

Heb jij een kind wat gedrag laat zien, wat niet werkt voor het kind en voor de omgeving. Weet dan dat ik jouw kind en jou kan helpen. Wil je hier meer over weten, stuur me dan een mailtje via dieneke@kindercoachingdieneke.nl  en vraag hierin om een afspraak. We maken dan kennis en ik kan je vertellen wat ik voor je kan beteken. Gratis en vrijblijvend.

Warme groet,

Dieneke

gedrag kind