Leuk!
Het meisje kijkt me stralend aan.
Ik heb haar net gevraagd hoe haar vakantie was.

De meeste kinderen zullen je dit antwoord geven en met wat pech worden het twee woorden: niet leuk.

Wil je meer weten, dan zul je verder moeten vragen.
Wat heb je gedaan?
Waar heb je geslapen?
Wie was er mee?

Of: hoe leuk was het? Een beetje leuk of heel erg leuk? Ondertussen gaan je handen steeds wat verder van elkaar af.

Een kind dat start op de basisschool kent zo’n 1800 woorden, eind groep 8 zijn dit 17.000 woorden. Als je volwassen bent zijn dat er 70.000 gemiddeld.

Het is dan ook heel logisch dat je die handen erbij gebruikt om meer nuance te krijgen in het antwoord.

Zo gaat het ook met gevoelens en de woorden die daarbij horen.

Als een kind zich niet goed voelt, zal een kind niet rustig gaan zitten om dat met je te bespreken. Eerder ga je in het gedrag van een kind zien dat er iets niet klopt.
Een kind wordt bijvoorbeeld sneller boos of verdrietig. Ook aanhankelijk of brutaal gedrag is een hele normale manier van zich uiten. Klachten als buikpijn en misselijkheid komen ook vaak voor.

Ondertussen kijk jij hoofdschuddend naar wat er gebeurt. Waarom is mijn kind weer zo boos? Waarom is er nu weer ruzie en strijd? Of je hebt super je best gedaan om er een gezellige middag van te maken en je kind lijkt verdrietig en is ontevreden.

Hoe hard je ook probeert te doen wat goed is voor je kind, het is nooit goed.

Als wij willen begrijpen wat kinderen nodig hebben moeten we niet alleen luisteren naar de woorden van een kind. We moeten kijken naar gedrag en open staan voor de andere manieren van communiceren van kinderen.
Zoals tekenen, spel, muziek, gebaren, lichaamshouding en aanhankelijkheid

Als je meegaat in gedrag en daardoor aansluit bij wat een kind laat zien, zal een kind zich beter begrepen voelen. Ook als er niet veel gepraat wordt.

Het is belangrijk om de behoefte achter gedrag te gaan ontdekken.
Dit kunnen dingen zijn als dicht bij je zijn, uitleg over iets, begeleiding van emoties, troost, een duidelijke grens, meer invloed hebben op iets, prikkels verwerken, een rustig hoofd hebben of hulp bij denkfouten.

Eigenlijk is dit in een notendop waar ik als kindercoach bij kan helpen.
Ik vertaal het gedrag van kinderen. Samen met je kind en jou als ouder, kijken we naar het probleem dat je hebt en de signalen die je kind laat zien.
Daarmee ontdekken we welke taal je kind spreekt.

We vinden stukjes van de oplossing, waardoor jouw kind zich beter voelt.
Ik help je kind om zich beter te voelen.
Jij krijgt praktische tips waarmee jij je kind kunt helpen.

En als het beter gaat met je kind is opvoeden ook weer gezellig en fijn om te doen.
Je kunt weer zelf verder met het vertrouwen dat het goed komt.

Wil je meer weten over kindercoaching? Een gesprek hierover is gratis en vrijblijvend.
Vraag een kennismakingsgesprek aan door te mailen naar dieneke@kindercoachingdieneke.nl

Warme groet, Dieneke

gebaren